Volkswagen geeft een eerste designpreview op het project Trinity: de elektrisch aangedreven berline die vanaf 2026 in Wolfburg moet worden gebouwd, zet nieuwe maatstaven op vlak van rijbereik, oplaadsnelheid en digitalisering. Hij wordt bovendien omhoog geautomatiseerd naar Level 4 van autonoom rijden.

 

De projectnaam Trinity is afgeleid van het Latijnse ‘trinitas’ en betekent drie-eenheid. Bijgevolg staat Trinity voor drie beslissende thema’s: een nieuw ontwikkeld elektronicaplatform met de modernste software, de vereenvoudiging van de aanbodstructuur en de volledig geconnecteerde en intelligente productie in de hoofdfabriek in Wolfsburg.

 

“Trinity is zoiets als het kristallisatiepunt van onze strategie ACCELERATE, een vaandeldrager, onze softwaredroomwagen”, zegt Ralf Brandstätter, CEO van het merk Volkswagen. De nieuw ontwikkelde voertuigarchitectuur zal bakens verleggen wat betreft rijbereik, oplaadsnelheid (opladen zo snel als tanken) en digitalisering.

 

Bovendien zal Trinity in het volumesegment autonoom rijden voor veel mensen mogelijk maken. Bij de geplande start van de productie in 2026 zal Trinity al Level 2+ bereiken en technisch klaar zijn voor Level 4. “Wij maken gebruik van onze schaaleffecten om autonoom rijden voor veel mensen beschikbaar te maken en om een lerend, neuraal netwerk op te bouwen. Zo scheppen we de voorwaarden voor de continue gegevensuitwisseling van onze voertuigvloot, over bijvoorbeeld de verkeerssituatie, obstakels of ongevallen”, aldus Ralf Brandstätter. Zo schenkt Trinity de mensen tijd en bespaart het hun stress. Na een lange rit op de autosnelweg komt u ontspannen aan op uw bestemming. Want u laat u rijden, de vakantie in of na het werk naar huis. “Trinity wordt voor onze klanten een soort tijdmachine”, legt Ralf Brandstätter uit.

 

Met de productie van het seriemodel wordt de fabriek in Wolfsburg het uithangbord van de modernste, intelligente en volledig geconnecteerde productieprocessen. “We zullen onze manier van auto’s bouwen volledig herdenken en revolutionaire benaderingen invoeren. Digitalisering, automatisering en lichtgewichtconstructie spelen hier een belangrijke rol”, voegt Ralf Brandstätter toe.

 

Toekomstige voertuigmodellen zoals Trinity zullen in aanzienlijk minder varianten worden geproduceerd, zodat de hardware verregaand wordt geünificeerd. De auto’s zullen dan quasi alles aan boord hebben en de klant zal de functionaliteit die hij wenst, te allen tijde ‘on demand’ via het digitale ecosysteem in de auto kunnen activeren. Daardoor vermindert de complexiteit in de productie significant.

 

Door de doorontwikkeling van de auto tot een softwaregebaseerd product schept Volkswagen de voorwaarden voor nieuwe, op data gebaseerde businessmodellen. Toegangsdrempels in de individuele mobiliteit moeten zakken en tegelijk aantrekkelijke gebruikspakketten aanbieden. Zo wil Volkswagen extra opbrengsten tijdens de gebruiksfase genereren (voor prestaties i.v.m. opladen en energiediensten, voor softwaregebaseerde functionaliteiten die de klant naar believen kan boeken, of ook voor autonoom rijden). “Binnenkort gebeurt de individuele configuratie van het voertuig niet langer via de hardware bij de aankoop, maar kan de klant functionaliteiten te allen tijde ‘on demand’ via het digitale ecosysteem in de auto boeken”, besluit Ralf Brandstätter.