Audi

Upgrade voor de Audi plug-inhybrides Q5, A6, en A7 Sportback: de TFSI e-modellen hebben nu een nog grotere batterijcapaciteit. De lithium-ionbatterij levert nu 14,4 kWh netto (17,9 kWh bruto) en maakt een rijbereik tot maximaal 91 kilometer mogelijk, gemeten volgens de NEDC-cyclus (73 km volgens WLTP). De A6 Avant is nu ook verkrijgbaar als 50 TFSI e quattro (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 1,6–1,5; gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 18,1–17,5; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 37–34). Zijn prijs begint in België aan 65.600 euro.

De plug-inhybrides Audi Q5 TFSI e en Audi Q5 Sportback TFSI e en ook de A6 Berline, A6 Avant en A7 Sportback hebben nu een lithium-ionbatterij van 17,9 kWh achterin in plaats van de vroegere brutocapaciteit van 14,1 kWh. Daardoor stijgt het elektrisch rijbereik tot 91 kilometer (A6 Berline 50 TFSI e) in de NEDC, afhankelijk van het model. De maximale oplaadcapaciteit bedraagt 7,4 kW. Hierdoor kunnen de Audi PHEV-modellen in ongeveer tweeëneenhalf uur volledig worden opgeladen wanneer ze op een voldoende krachtige elektriciteitsaansluiting zijn aangesloten. De afmetingen van de lithium-ionbatterij zijn niet veranderd, ondanks de grotere energie-inhoud.

Groter elektrisch rijbereik – dezelfde veelzijdigheid en dagelijkse bruikbaarheid

De bagageruimte, de bruikbaarheid en de veelzijdigheid blijven ongewijzigd: afhankelijk van het model bedraagt de bagageruimte tussen 405 liter (A6 Avant) en 465 liter (Q5). Met de achterbank neergeklapt neemt de maximale bruikbare bagageruimte toe tot respectievelijk 1.535 liter (A6 Avant) en 1.405 liter (Q5). De vloer van de bagageruimte is in alle modellen nog steeds vlak, d.w.z. ontworpen zonder opstap.

Audi A6 Avant 50 TFSI e quattro: het plug-in instapmodel voor pendelaars en fleetklanten

De A6 Avant 50 TFSI e quattro, die nu het PHEV-gamma uit Ingolstadt vervolledigt, is bijzonder aantrekkelijk voor pendelaars en fleetklanten. Hij levert een systeemvermogen van 220 kW (299 pk) en een maximumkoppel van 450 Nm. De aandrijving wordt verzorgd door een 2.0 TFSI en een elektromotor met een vermogen van 105 kW.

Vier rijmodi: nu ook met Charge-modus

De vijf gedeeltelijk elektrische voertuigen hebben nog een nieuwigheid: naast de bekende bedrijfsmodi EV, Auto en Hold is er nu een vierde bedrijfsmodus, de Charge-modus. Zo kan de batterij indien nodig tijdens het rijden door de verbrandingsmotor worden opgeladen, bijvoorbeeld voor het binnenrijden van milieuzones. De modellen Q5, A6 Berline en A7 Sportback zijn zoals vroeger verkrijgbaar in twee vermogensversies: als 55 TFSI e met een systeemvermogen van 367 pk en als 50 TFSI e met 299 pk. Beide versies combineren een 2.0 TFSI-motor met een elektrische motor die geïntegreerd is in de S tronic zevenversnellingsbak.

Met de batterij-upgrade voor de PHEV-modellen Q5, A6 en A7 en het nieuwe A6 Avant 50 TFSI e quattro-model, zet Audi zijn elektrificatiestrategie voort. De compacte modellen A3 Sportback, Q3, en Q3 Sportback, en ook de full-size klasse en luxemodellen Q7, Q8, en A8 zijn beschikbaar als plug-inhybrides.