E-campagne slaat aan: Volkswagen-groep verlaagt CO2-vlootgemiddelde in de EU aanzienlijk - streefwaarde van de CO2-pool met andere fabrikanten wordt net niet gehaald met ongeveer 0,5 g/km

De E-campagne van de Volkswagen-groep slaat aan: de leveringen van elektrisch aangedreven modellen in de EU, inclusief het VK, Noorwegen en IJsland, zijn vorig jaar meer dan verviervoudigd tot 315.400 elektrische voertuigen (in 2019: 72.600). Het aandeel van batterij-elektrische voertuigen (BEV's) en plug-inhybrides (PHEV's) steeg naar 9,7 procent van de totale leveringen (2019: 1,7 procent). Daarmee is de Volkswagen-groep de duidelijke marktleider in het zuiver elektrische segment in West-Europa, met een aandeel van ongeveer 25 procent (2019: 14 procent). Deze ontwikkeling werd vooral gestuurd door de Volkswagen Personenauto’s en Audi, die hun CO2-vlootdoelstellingen overtroffen, vooral dankzij de sterke opstart van hun E-modellen ID.3 en e-tron. Volgens voorlopige cijfers betekent dit dat de Volkswagen-groep in 2020 de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn vloot van nieuwe personenauto’s in de EU met ongeveer 20 procent heeft verminderd ten opzichte van 2019, tot 99,8 g/km. Bentley en Lamborghini worden individueel beoordeeld en zijn dus niet inbegrepen. De groep had al in een vroeg stadium voorzieningen getroffen voor het nipte tekort van ongeveer 0,5 g/km in de CO2-pool die met andere fabrikanten was gevormd, zodat het resultaat voor het vierde kwartaal niet werd beïnvloed.

 

Herbert Diess, CEO van de Volkswagen-groep, verklaarde: “We zijn goed op weg om een CO2-neutraal bedrijf te worden. Wij hebben de CO2-uitstoot van onze vloot van nieuwe wagens in de EU aanzienlijk verminderd. Vooral de merken Volkswagen en Audi hebben hier met hun E-campagne een belangrijke bijdrage aan geleverd. We hebben de vlootdoelstelling voor 2020 net niet gehaald. De Covid 19 pandemie heeft hier roet in het eten gegooid. Nu komen naast Volkswagen Personenwagens en Audi ook CUPRA en ŠKODA met aantrekkelijke E-modellen. Dit zal ons helpen de vlootdoelstelling dit jaar te halen."

 

Rebecca Harms, lid van de onafhankelijke Duurzaamheidsadviesraad van Volkswagen, zei: "Ondanks zeer ambitieuze inspanningen op het gebied van elektrificatie zijn we er nog niet helemaal in geslaagd de door ons vastgestelde vlootdoelstelling te halen. Niettemin is het duidelijk dat Volkswagen op de goede weg is. Het bedrijf moet systematisch blijven investeren in de omschakeling van motoren en de verwezenlijking van klimaat- en duurzaamheidsdoelstellingen. Van groot belang voor het succes zal ook zijn dat kleinere, efficiënte en betaalbare modellen een grotere rol spelen bij de elektrificatie."

 

Ook Audi heeft zijn CO2-vlootdoelstelling in 2020 overtroffen en een positieve bijdrage geleverd aan de groep. Het zet zijn transformatie voort tot een aanbieder van duurzame premium mobiliteit en was vorig jaar veruit de grootste topconstructeur van elektrische voertuigen onder de drie Duitse topmerken. Het succesvolle model Audi e-tron (inclusief de Audi e-tron Sportback) kende vorig jaar een aanzienlijke stijging van de vraag, met een groei van 79,5 procent (47.300 voertuigen) in vergelijking met het jaar voordien. Wereldwijd is de Audi e-tron de best verkochte elektrische auto van de Duitse topconstructeurs.

 

De Volkswagen-groep voert zijn E-campagne in 2021 systematisch op met tal van nieuwe volledig elektrische voertuigen op basis van het modulaire platform voor elektrische aandrijving (MEB). Audi brengt dit jaar de Q4 e-tron en Q4 e-tron Sportback op de markt, CUPRA pakt uit met de el-Born en ŠKODA brengt de Enyaq iV naar zijn klanten. Volkswagen Personenauto’s zal de ID.4 op talrijke nieuwe markten lanceren en een nieuw volledig elektrisch model introduceren.

 

Samen met andere constructeurs heeft de Volkswagen-groep een CO2-pool geregistreerd voor de inschrijving van personenauto's in de Europese Unie. Volgens voorlopige cijfers werd daarmee een CO2-vlootgemiddelde van 99,3 g/km gehaald en werd de streefwaarde dus net niet gehaald met ongeveer 0,5 g/km. De definitieve bevestiging door de EU-Commissie zal op een later tijdstip plaatsvinden.

 

Volkswagen is de eerste autogroep die zich heeft geëngageerd tot het klimaatverdrag van Parijs en streeft ernaar tegen 2050 klimaatneutraal te zijn. Tegen 2025 wil de groep de grootste leverancier van elektrische voertuigen ter wereld worden. In deze periode wordt daarom ongeveer 35 miljard euro geïnvesteerd in E-mobiliteit en nog eens ongeveer 11 miljard euro in de hybridisering van de modelportefeuille. De groep wil tegen 2030 ongeveer 26 miljoen batterij-elektrische voertuigen verkopen. Ongeveer 19 miljoen van deze voertuigen zijn gebaseerd op het modulaire platform voor elektrische aandrijving (MEB), terwijl een groot deel van de overige zeven miljoen voertuigen op het krachtige PPE-platform is gebaseerd. Voor hybride voertuigen verwacht de groep ongeveer zeven miljoen exemplaren in dezelfde periode. In deze plannen is nog geen rekening gehouden met mogelijke toekomstige eisen in het kader van de Green Deal van de EU.