Volkswagen

Maak het podium vrij voor een beeldschone nieuwe koetswerkvorm: Volkswagen brengt een nieuwe stijl en een flinke portie emotie en individualiteit in het zogeheten A0-segment. Met de nieuwe Taigo introduceert Volkswagen zijn eerste SUV-coupé in deze prijsgevoelige klasse. Hij inspireert met zijn cross-overkoetswerkstijl, verhoogde zitpositie en onbeperkte dagelijkse bruikbaarheid, maar ook met een in dit volumesegment compleet nieuwe lifestyle en buitengewoon hoogwaardige uitrustingskenmerken. De achterkant van de vijfzitter Taigo loopt schuin af zoals bij een coupé, zonder evenwel de hoofdruimte achterin te beperken. Naast de Polo en T-Cross (SUV) breidt Volkswagen hiermee het productaanbod van compacte, voorwielaangedreven modellen op basis van het modulaire MQB-platform uit met een derde koetswerkvariant, die voorheen vrijwel uitsluitend het voorrecht was van duurdere modellen. Standaard uitgerust met full-ledkoplampen, een volledig digitale cockpit en de jongste generatie van infotainmentsystemen (MIB3) bepaalt de bijna 4,26 meter lange SUV-coupé nieuwe technologische maatstaven in zijn klasse.

Op de Duitse markt is de nieuwe Taigo al standaard uitgerust met uitgebreide rijhulpsystemen van de jongste generatie, zoals de rijstrookassistent Lane Assist of het waarschuwingssysteem voor botsingen Front Assist. De productie vindt plaats in Pamplona, in Spanje. Net zoals de Polo en de T-Cross zal de sportieve nieuwe cross-over in heel Europa worden aangeboden. De afzetmarkt omvat 28 EU-markten, alsook Zuid-Afrika en Turkije. In Brazilië wordt de Taigo geproduceerd en aangeboden als Nivus, met marktspecifieke afwijkingen.

Het design: uniek en krachtig. Het design is van de hand van Marco Pavone, hoofd Exterior Design van het merk Volkswagen. Samen met zijn tweelingbroer José Carlos Pavone, hoofd van Volkswagen Design South America, heeft hij reeds verschillende projecten voor het merk gerealiseerd. Toen ze nog op de schoolbanken zaten, waren Marco en José Carlos Pavone al vastbesloten om voor het designteam van Volkswagen te werken. Bij hun sollicitatie voegden ze meteen hun eerste designschetsen voor toekomstige auto's. Vandaag, zo'n 35 jaar later, wisselen de broers regelmatig van gedachten over de nieuwste designontwikkelingen van het merk.

 

Het design van de Europese Taigo wordt gekenmerkt door krachtige proporties. Het meest opvallende is het coupéachtige silhouet met sterk aflopende C-stijl. Geïnspireerd door SUV-coupés uit hogere voertuigklassen maakt dit kenmerk de Taigo uniek in zijn segment. Bovendien onderscheidt het zijaanzicht zich door zeer precieze en scherpe lijnen, die samen met de grote wielen en de omrande wielkasten het cross-overkarakter van de Taigo benadrukken. De achteroverhang werd opzettelijk verlengd om de functionaliteit van het voertuig te onderstrepen.

De koffer heeft een indrukwekkende inhoud van 438 liter. Ondanks zijn coupéachtige silhouet biedt de nieuwe Taigo met alle stoelen rechtop bijna evenveel laadruimte als de compacte SUV T-Cross met verschuifbare achterbank (385 tot 455 liter). Het voor- en achterdesign is zeer apart binnen de A0-modelfamilie. Alle elementen van de buitenverlichting, van de koplampen tot de achterlichten, zijn standaard uitgerust met ledtechnologie. Het nieuwe design van de lichten creëert een opvallende lichtsignatuur, zowel overdag als 's nachts. Vanaf de uitrustingslijn Style is de Taigo standaard uitgerust met de nieuwe IQ.LIGHT-ledmatrixkoplampen en een verlichte dwarslijst in het radiatorrooster. Hiermee wordt een stilistische brug geslagen naar de ID.-modellen van Volkswagen, evenals naar de nieuwe Golf, Arteon, Tiguan Allspace en Polo, die optioneel of afhankelijk van de uitrusting ook deze karakteristieke ledlichtlijst hebben. De opvallende doorlopende lichtstrook achteraan benadrukt de breedte en het karakter van de Taigo. Bovendien is een projectielicht met een opvallende honingraatstructuur in de buitenspiegels standaard vanaf de uitrustingslijn Life.

In het interieur pakt de Taigo standaard uit met een chic vormgegeven multifunctioneel stuurwiel en moderne bedieningselementen. De infotainmentsystemen zijn gebaseerd op de nieuwste generatie van het modulaire infotainmentplatform (MIB3), inclusief Online Control Unit (eSIM) en App-Connect Wireless (afhankelijk van de uitrusting). De optionele Climatronic met zijn puristische aanraakoppervlakken past naadloos in het moderne beeld van de grootformaat displays. De bedieningseenheid beschikt over aanraakgevoelige oppervlakken en schuifregelaars. Dit systeem wordt in een vergelijkbare vorm ook aangeboden in grotere modellen zoals de Tiguan, Passat en Arteon, en benadrukt de hoogwaardigheid van het Taigo-interieur.

Gedeeltelijk automatisch rijden met de nieuwe Taigo

IQ.DRIVE Travel Assist als optie. Ook op het vlak van rijhulpsystemen komt de nieuwe cross-over heel dicht in de buurt van de Volkswagens uit de hogere segmenten. Optioneel kan de nieuwe Taigo beschikken over de IQ.DRIVE Travel Assist. Met deze optie worden de nieuwe predictieve ACC (automatische afstandsregeling met bijkomende inachtneming van snelheidsbeperkingen en routegegevens van het navigatiesysteem) en de rijstrookassistent Lane Assist gecombineerd tot een nieuw rijhulpsysteem, dat gedeeltelijk automatisch rijden mogelijk maakt tot een systeemafhankelijke topsnelheid van 210 km/u. In dit geval is het nieuwe en standaard multifunctionele stuurwiel uitgerust met capacitieve oppervlakken. Zij registreren of de handen van de bestuurder het stuurwiel aanraken wanneer de IQ.DRIVE Travel Assist actief is, zoals voorgeschreven voor niveau 2 van autonoom rijden in de EU. Elke Taigo is standaard uitgerust met rijhulpsystemen als het omgevingsbewakingssysteem Front Assist inclusief noodremfunctie voor de stad en Lane Assist. Slechts enkele modellen in deze voertuigklasse bieden een vergelijkbaar innovatief scala aan rijhulpsystemen voor meer comfort en veiligheid.

Vier uitrustingslijnen met individuele standaardkenmerken

Taigo, Life, Style en R-Line. Volkswagen heeft zijn uitrustingslijnen voor alle modelreeksen herdacht en transparanter gemaakt. De meest populaire voorzieningen, zoals ledkoplampen en Digital Cockpit, zijn al standaard voorzien in de Taigo – zoals in de nieuwe Polo. Mogelijke conflicten tussen afzonderlijke keuzemogelijkheden worden in de toekomst vrijwel uitgesloten op basis van de nieuwe uitrustingsmatrix van Volkswagen. Dit maakt het aanbod voor de klant nog overzichtelijker en strikter. Voor het nieuwe cross-overmodel begint de configurator met de basisversie Taigo, gevolgd door Life en vervolgens de evenwaardige Style en R-Line. Alle vier uitrustingslijnen overtuigen met hun redelijke prijzen en kunnen verder worden opgewaardeerd en gepersonaliseerd met aantrekkelijke uitrustingspacks of aparte extra's.

 

Acht kleuren en Roof Pack. De nieuwe Taigo wordt gelanceerd in acht kleuren: twee effen kleuren, vijf metaalglanslakken en één parelmoerlak. Alle koetswerkkleuren behalve Deep Black kunnen met de optie Roof Pack worden gecombineerd met een contrasterend zwart dak. De velgmaat is afhankelijk van de gekozen uitrustingslijn en varieert van 16 tot 18 duim. Tot de talrijke opties behoren onder meer een groot panoramisch kantel-/schuifdak, Digital Cockpit Pro met scherm van 10,25”, ArtVelours-stoelbekleding, spraakbesturing, Black Style-designpakket voor de R-Line en het Beats-audiosysteem met 300 watt en 6 luidsprekers. De versterker is ondergebracht in de reservewieluitsparing om plaats te besparen. Hierdoor kan de bagageruimte (Varibo-functie) nog steeds onbeperkt flexibel worden benut.

 

Modulair MQB-platform. De technische basis van de nieuwe Taigo wordt geboden door het modulaire MQB-platform van Volkswagen, in dit geval het MQB A0 dat is geoptimaliseerd voor bijzonder compacte Volkswagens.

 

De lange wielbasis van 2.566 mm biedt alle inzittenden een comfortabele, licht verhoogde zitpositie. In vergelijking met de Polo en de T-Cross is de wielbasis respectievelijk twee en drie millimeter langer. De korte overhangen geven de 4.266 mm lange, 1.494 mm hoge en 1.757 mm brede Taigo een krachtige en sportieve uitstraling. De voorste overhang meet 844 mm, de achterste 856 mm. De spoorbreedte vooraan bedraagt 1.531 mm, tegenover 1.516 mm achteraan. Tussen de voorstoelen en de achterbank is, zelfs voor lange passagiers, aangenaam veel knie- en beenruimte voorhanden. De afstand tussen de kussens bedraagt 792 mm. Ook de hoofdruimte is royaal op alle zitplaatsen. Op de bestuurdersstoel bedraagt de afstand tussen de zitting en de dakhemel 1.019 mm, en op de achterbank is dat 964 mm.

 

Zuinige en uitstootarme TSI-motoren

Twee driecilinders en één viercilinder. De nieuwe Taigo beschikt over het algemeen over voorwielaandrijving en een turbobenzinemotor met directe injectie. Het vermogen van de zeer efficiënte drie- of viercilinder-benzinemotoren bedraagt 70 kW (95 pk), 81 kW (110 pk) en 110 kW (150 pk). Afhankelijk van de motorversie verloopt de overbrenging via een handgeschakelde 5- of 6-versnellingsbak of via een 7-bak met dubbele koppeling (DSG). De zuinige en emissiearme 1.0 TSI en de 1.5 TSI leveren dankzij de modernste verbrandingstechnologie een belangrijke bijdrage tot de transformatie naar milieuvriendelijke voertuigen.

 

1.0 TSI met 70 kW / 95 pk. De kleinste turbomotor met directe injectie (TSI) van de Taigo wordt standaard gecombineerd met een handgeschakelde 5-versnellingsbak en is even levendig als efficiënt. De TSI met 95 pk haalt een topsnelheid van 183 km/u. Het geremde sleepvermogen bedraagt 1.000 kg (hellingen tot 12 procent) of 1.100 kg (hellingen tot 8 procent). Het ongeremde sleepvermogen bedraagt 610 kg, de maximaal toelaatbare kogelbelasting is 55 kg.

 

1.0 TSI met 81 kW / 110 pk. De 110 pk sterke driecilindermotor van de Taigo wordt standaard geleverd in combinatie met een handgeschakelde 6-versnellingsbak. Een 7-traps-DSG kan als optie worden besteld. De TSI met 110 pk haalt een topsnelheid van 191 km/u. Het geremde sleepvermogen bedraagt 1.100 kg (hellingen tot 12 procent) of 1.200 kg (hellingen tot 8 procent). Het ongeremde sleepvermogen bedraagt 630 kg, de maximaal toelaatbare kogelbelasting is 55 kg.

 

1.5 TSI met 110 kW / 150 pk. De krachtigste motor van de nieuwe Taigo is de viercilinder-turbomotor 1.5 TSI met 110 kW (150 pk). Met deze aandrijfcombinatie haalt de nieuwe Taigo een topsnelheid van 212 km/u. Het geremde sleepvermogen bedraagt 1.200 kg (hellingen tot 8% of 12%). Het ongeremde sleepvermogen bedraagt 650 kg, de maximaal toelaatbare kogelbelasting is 55 kg.