De ID. LIFE: Volkswagen presenteert de intrede van de elektrische auto in het segment van de kleine voertuigen

 

  • ACCELERATE: Instapmodel met elektrische aandrijving al in 2025
    Twee jaar eerder dan oorspronkelijk gepland introduceert Volkswagen voor het eerst een model van de ID.-familie in het segment van de kleine auto’s. De instapprijs zal tussen 20.000 en 25.000 euro liggen. De ID. LIFE geeft een eerste idee van een dergelijk voertuig. De conceptcar combineert duurzaamheid met digitalisering en is dus specifiek gericht op de behoeften van een jong doelpubliek op het vlak van stedelijke mobiliteit.

  • Een nieuwe interpretatie van de cross-over
    De krachtige proporties, heldere vormgeving en beperkte complexiteit maken van de ID. LIFE een baanbrekende, op duurzaamheid gerichte herinterpretatie van een cross-overmodel met vier deuren, een grote achterklep, een verhoogde zitpositie en een polyvalent interieur. Een afneembaar meerlagig stoffen dak met een geïntegreerd luchtkamersysteem zorgt voor rijplezier in openlucht.

  • Gerecyclede materialen binnen en buiten
    Ook het uitgebreide gebruik van natuurlijke grondstoffen en gerecyclede materialen draagt bij tot het duurzame karakter van de ID.LIFE: van banden met een bijzonder groot aandeel hernieuwbare en gerecyclede grondstoffen tot fineer van echt hout en Artvelours Eco gemaakt van gerecycled polyethyleentereftalaat (pet).

  • Interieur in het teken van de digitalisering
    Camera's in plaats van spiegels, smartphone-integratie, aanraakvlakken op het stuur: digitale, intuïtieve bedieningsfuncties kenmerken het interieur van de ID. LIFE. De modulaire stoelenen een uittrekbaar projectiescherm transformeren hem in een handomdraai in een game- en bioscooplounge.De eerste elektrische aandrijving in het MEB-platform
    Een 172 kW (234 pk) sterke elektromotor drijft de voorwielen aan en laat de ID. LIFE in 6,9 seconden van 0 tot 100 km/u versnellen. Het WLTP-rijbereik bedraagt ongeveer 400 kilometer.

 

De ID. LIFE: duurzaam, innovatief, tijdloos

Met de ACCELERATE-strategie maakt Volkswagen de duurzame mobiliteit van morgen toegankelijk voor nog meer mensen. Al in 2025, twee jaar eerder dan oorspronkelijk gepland, zal een voertuig van de ID.-familie op de markt komen in het segment van de kleine stadswagens. De instapprijs zal tussen 20.000 en 25.000 euro liggen. De ID. Life, die zal worden voorgesteld op het internationale autosalon IAA MOBILITY 2021 in München (7 tot 12 september 2021), geeft een eerste idee van een dergelijk voertuig. Deze studie van een compact, zuiver elektrisch aangedreven cross-overmodel staat volledig in het teken van duurzaamheid, digitale technologie, tijdloos design en een innovatieve vormgeving van het interieur. Met zijn krachtige proporties en zijn strakke ontwerp is de ID. LIFE onmiddellijk herkenbaar als een vooruitstrevend concept voor stedelijke mobiliteit.

 

De mens in het middelpunt. Een camera en gezichtsherkenningssoftware verlenen toegang tot het voertuig. Dankzij modulaire stoelen kan het interieur getransformeerd worden tot een bioscoop of een gamelounge. In de deurvakken zijn inductieve oplaadvlakken voor smartphones geïntegreerd.

 

Vereenvoudigd design. Het design van de ID. LIFE is opvallend helder, vereenvoudigd en van hoge kwaliteit. Decoratieve elementen en toebehoren alsook een complexe materiaalmix vallen weg. De horizontale scheiding tussen de carrosserie, de glasoppervlakken en het dak draagt ook bij tot zijn strakke uiterlijk. Een aanpasbaar en afneembaar meerlagig stoffen dak zorgt voor een openluchtgevoel in de ID. LIFE en vermindert ook het gewicht van het voertuig.

 

Natuurlijke en gerecyclede materialen. Het duurzame karakter van de ID. LIFE komt bijzonder sterk tot uiting in de keuze van de materialen, met inbegrip van het lakwerk. Voor de lak van het koetswerk wordt gebruikgemaakt van houtspaanders als natuurlijke kleurstof en een hardingsmiddel op biologische basis. Dit weerspiegelt de toekomstvisie van een koetswerk op basis van gerecycled materiaal, waardoor voertuigen niet meer gelakt zullen moeten worden. De stoflagen van het dak en de motorkap evenals het geïntegreerde luchtkamersysteem bestaan volledig uit gerecyclede petflessen. Onder meer bio-olie, natuurrubber en rijsthulzen dienen als grondstof voor de banden van de ID. LIFE. In het interieur wordt hout met het FSC-certificaat (Forest Stewardship Council) voor de omlijsting van het dashboard en de achterbank gecombineerd met Artvelours Eco voor de stoeloppervlakken en de deurbekleding evenals textiel voor de hoofdsteunen en armsteunen in de deuren. Versnipperde oude banden geven de Rubber Paint-afwerking van de instapzones een bijzonder opvallende oppervlaktestructuur.

Innovatief digitaal bedieningsconcept. Camera's en een beeldscherm vervangen zowel de buitenspiegels als de binnenspiegel. Versnellingsbak, richtingaanwijzers, claxon en ruitenwissers worden bediend via een aanraakvlak op het zeshoekige stuur, dat naar boven toe open is. Dankzij de integratie van de smartphone in het bedieningssysteem kan de bestuurder de navigatie-, communicatie- en infotainmentfuncties gemakkelijk bedienen en heeft hij online toegang tot alle voertuiggegevens.

 

Stadsauto met cross-overeigenschappen. Dankzij het expressieve design, de comfortabele instap, de hoge zitpositie en het buitengewoon polyvalente interieur is de ID. LIFE het ideale voertuig voor de stedelijke mobiliteit van de toekomst. Met zijn compacte afmetingen, uitstekende zicht rondom, een bodemvrijheid van 190 millimeter en hellingshoeken van 26° vooraan en 37° achteraan, is hij bovendien ook uitgerust voor rijplezier naast de gebaande wegen.

 

Zitvlakken als gamelounge. Tegelijkertijd is de ID. LIFE een betrouwbare metgezel voor alle soorten digitale belevingen. In een handomdraai kan het interieur worden omgebouwd tot bijvoorbeeld een bioscoop of een gamelounge. Aan boord bevinden zich een spelconsole en een beamer. Een projectiescherm, dat indien nodig vanaf het instrumentenbord kan worden uitgeschoven, dient als beeldscherm. Andere apparaten kunnen afzonderlijk worden aangesloten en worden van stroom voorzien door middel van een aansluiting van 230 volt/16 ampère in het interieur. De rugleuningen van de voorstoelen kunnen dan naar voren worden geklapt om te dienen als beensteunen voor de inzittenden, die het zich comfortabel kunnen maken op de neergeklapte achterbank. Door de rugleuningen van de voorste en achterste zitrij volledig neer te klappen, kan bovendien een comfortabele ligruimte worden gecreëerd.

 

Tot 1.285 liter opbergruimte. Een variabel klapmechanisme voor de rugleuningen van de voorste en achterste zitrij maakt een veelzijdig gebruik van het interieur mogelijk. Afhankelijk van de behoefte kan de bergruimte worden uitgebreid of het comfort voor de inzittenden worden verhoogd. De bagageruimte achter in de ID. LIFE bedraagt 225 liter, plus 108 liter onder de koffervloer. Als de rugleuning van de achterbank en die van de passagiersstoel worden neergeklapt, kan het volume van de bagageruimte worden vergroot tot maximaal 1.285 liter. Onder de stoffen bekleding van de luchtkamer voorin kan nog eens 68 liter opbergruimte worden gebruikt. Onder een aparte voorklep bevindt zich ook een volume van ongeveer 8 liter om een oplaadkabel in op te bergen. Naast de oplaadaansluiting voor de hoogspanningsbatterij beschikt deze ruimte ook over een stroomaansluiting van 230 volt (16 A), waarmee externe elektrische apparaten van stroom kunnen worden voorzien.

Een elektromotor drijft de voorwielen aan. De ID. LIFE is gebaseerd op een kleinere variant van het modulaire elektrische platform MEB van Volkswagen, dat speciaal werd ontwikkeld voor het segment van de kleine stadsauto's. De aandrijving gebeurt door een krachtige 172 kW (234 pk) sterke elektromotor die zijn kracht overbrengt op de voorwielen, waardoor dit het eerste voertuig op basis van het MEB-platform is dat uitgerust is met voorwielaandrijving. Dit principe onderstreept de flexibiliteit van het MEB-platform en maakt een bijzonder efficiënt gebruik van het interieur mogelijk met een royale hoeveelheid ruimte voor passagiers en bagage op een compact oppervlak. De ID. LIFE accelereert van 0 tot 100 km/u in 6,9 seconden. Zijn hoogspanningsbatterij met een energie-inhoud van 57 kWh zorgt voor een rijbereik van ongeveer 400 kilometer volgens de WLTP-testcyclus. Dankzij de moderne oplaadtechnologie kan het rijbereik van de ID. LIFE in tien minuten met 163 kilometer worden uitgebreid aan een DC-snellaadstation.

 

Way to Zero. Volkswagen zet zijn weg naar volledig geëlektrificeerde mobiliteit consequent verder. De ID. LIFE is al het achtste concept op basis van het MEB-platform van Volkswagen. Tegen 2030 wil het bedrijf het aandeel van zuiver elektrische modellen in de totale voertuigverkoop verhogen tot minstens 70 procent in Europa en 50 procent in Noord-Amerika en China. De ACCELERATE-strategie zal deze transformatie verder versnellen. De ID. LIFE onderstreept de vastberadenheid van Volkswagen om elektromobiliteit ook in het populaire segment van de kleine stadsauto's aan te bieden en zo wereldwijd bijkomende doelgroepen te veroveren. Volkswagen combineert daarbij betaalbare elektromobiliteit met geavanceerde digitalisering, duurzame productie en hoge kwaliteitsnormen.

 

Het koetswerkdesign – de vorm bepaalt het karakter

Stoffen dak met innovatief luchtkamersysteem. De motorkap en het dak zijn gemaakt van tweelagig textiel met een luchtkamersysteem dat met ritssluitingen aan het koetswerk is bevestigd en indien nodig kan worden verwijderd. Deze innovatieve oplossing geeft de ID. LIFE een speciaal designaccent en biedt de mogelijkheid om individueel patronen en kleuren te kiezen. Het lichtgewicht dak met luchtkamerelementen maakt het mogelijk om in openlucht te genieten in de stijl van een Targa-model en beschermt niet alleen tegen weersinvloeden, maar vermindert ook het gewicht van het voertuig.

 

Lichtpaneel vooraan. Aan de voorkant van de ID. LIFE neemt een doorschijnend oppervlak de plaats in die bij conventionele voertuigen is voorbehouden aan de koplampen en het radiatorrooster. In het design voor overdag bevat dit oppervlak drie cirkels van gesatineerd glas en een verbindende lichtstrip, die kenmerkend zijn voor het merk en een moderne interpretatie vormen van het vertrouwde Volkswagen-gezicht. De twee buitenste cirkels, die aan de boven- en onderkant zijn uitgesneden, leveren de stand- en dagrijverlichting, terwijl de middelste cirkel plaats biedt aan het verlichte merklogo. Het design voor ‘s nachts bevat achter het doorschijnende oppervlak eveneens de functielichten met ledmatrixtechnologie. Analoog aan de voorkant beschikt de achterkant over hetzelfde lichtbeeld. Daar neemt de lichtbron in het midden van de twee buitenste cirkels de functie van het remlicht over.

 

Harmonie creëert sympathie. Het achteraanzicht van de ID. LIFE wordt gestructureerd door horizontale lijnen. Het ontwerp van de achterlichten en hun plaatsing op een langs achter verlicht paneel met het merklogo in het midden, doen denken aan de voorpartij. De bijpassende trapeziumvormige contouren in de voor-, achter- en zijschorten creëren eveneens een uniek element dat de harmonie van het design benadrukt. Een karakterlijn boven de deurgrepen geeft een speelse lichtheid aan het koetswerkdesign door middel van een levendige opwaartse welving ter hoogte van de achterdeuren. Daardoor krijgt het uiterlijk van de ID. LIFE een voor cross-overmodellen buitengewoon innemend, sympathiek karakter – met een aangenaam ingetogen uitstraling en zonder overbodige versiering.

 

Cross-overconcept met geoptimaliseerde aerodynamische eigenschappen. Net als de gesloten voorkant helpen ook de verzonken deurgrepen om de luchtweerstand te verminderen. Hetzelfde effect wordt bereikt door de camera's, die de positie en functie van de buitenspiegels overnemen. Ze rijzen automatisch uit het koetswerk op zodra de ID. LIFE klaar is om te vertrekken. Lichtmetalen 20-duimsvelgen in een helder, vlak en daardoor ook aerodynamisch geoptimaliseerd design geven samen met discrete wielkastomlijsting de indruk van een solide en stabiele koetswerkstructuur.

 

Het interieurdesign – veel ruimte voor het digitale leven

Heldere vormen, discrete kleuren. Het principe van een design dat tot de essentie teruggebracht is, leidt ook tot innovatieve oplossingen in het interieur van de ID. LIFE. Vormgeving en materiaalkeuze zijn gebaseerd op modern meubeldesign en zijn bewust beperkt tot slechts een paar varianten. Een frame van fineer uit echt hout, waarvan de nerven de contouren volgen, omsluit zowel het dashboard en de voorruit als de achterbank en de achterruit. De symmetrie van de twee houten randen creëert een harmonieus beeld.

 

Paarse accenten. Een donkere Rubber Paint-lak voor de instapzone en een antracietkleurig hoogpolig tapijt als vloerbedekking ronden het heldere kleur- en materiaalconcept voor het interieur van de ID. LIFE af. Enkele paarse lusjes, siernaden en grafische symbolen werden doelbewust aangebracht om kleur te brengen in het interieur.

 

Innovatieve bioscoopopstelling. Dankzij de hoge variabiliteit kunnen in het interieur van de ID. LIFE zelfs grote sportuitrustingen zoals surfplanken en andere voorwerpen met een lengte tot 2,25 meter worden opgeborgen. Een innovatieve manier om de ID. LIFE voor transportopdrachten te gebruiken, is de zogenaamde bioscoopopstelling. De zitvlakken van de achterste zitrij kunnen daarbij in verticale positie worden gebracht, zodat volumineuze voorwerpen door de achterdeuren kunnen worden ingeladen en dwars achter de voorstoelen kunnen worden opgeborgen. Het 108 liter grote opbergvak onder de koffervloer en de 68 liter grote opbergruimte onder de motorkap van de ID. LIFE, die net als het dak gemaakt is van stof met een luchtkamersysteem, bieden nog meer mogelijkheden voor het opbergen van kleine en middelgrote voorwerpen. Onder een aparte voorklep bevindt zich een opbergruimte van 8 liter, die kan worden gebruikt om de oplaadkabel op te bergen. Naast de oplaadaansluiting voor de hoogspanningsbatterij beschikt deze ruimte ook over een stroomaansluiting van 230 volt (16 A), waarmee externe elektrische apparaten van stroom kunnen worden voorzien.

 

De duurzaamheid – heldere focus op gerecyclede materialen

Consequente reductie. Met zijn zuiver elektrische aandrijving, zijn strakke design en de keuze van de gebruikte materialen voor het koetswerk en interieur volgt de ID. LIFE een algemene duurzaamheidsfilosofie. Zijn koetswerk wordt uitsluitend bepaald door de basisvorm van een vijfdeurs hatchbackmodel. Analoog aan de driedeling tussen koetswerk, passagiersruimte en dak bestaat het exterieur uit slechts drie materiaalcomponenten, die ook visueel duidelijk van elkaar kunnen worden gescheiden. De ID. LIFE maakt bewust geen gebruik van toebehoren of een ingewikkelde – ook voor de latere recyclage – materiaalmix.

 

Grondstofbesparende oppervlaktebewerking. Voor de lak van het koetswerk wordt gebruikgemaakt van blauwgeverfde gerecyclede houtspaanders, die een bijzonder aantrekkelijk visueel facet toevoegen aan de witte basiskleur, en een hardingsmiddel op biologische basis. Dit weerspiegelt de toekomstvisie van een koetswerk op basis van gerecycled materiaal, waardoor voertuigen niet meer gelakt moeten worden.

 

Stoffen motorkap en dak met luchtkamersysteem. Het luchtkamertextiel voor de motorkap en het dak heeft een kenmerkend ruitpatroon en is gemaakt van volledig gerecyclede petflessen. Het kan zonder extra versteviging aan het koetswerk worden bevestigd en ontleent zijn stabiliteit aan een vastgelegde luchtdruk.

 

Banden met een groot aandeel duurzame materialen. Bij de productie van de banden voor de ID. LIFE wordt gebruikgemaakt van onder andere duurzaam geproduceerd en transparant gewonnen natuurrubber, silica uit rijsthulzen, plantaardige olie, plantaardige harsen en gerecycled rubber. Deze materiaalsamenstelling, die 37% hernieuwbare en gerecycleerde grondstoffen bevat, verlaagt de rolweerstand op ideale wijze (EU-label A). Bovendien produceren de banden uitzonderlijk weinig geluid – allebei factoren die het duurzame karakter van de ID. LIFE bevestigen.

 

Hout met het FSC-certificaat en gerecycled pet. In het interieur van de ID. LIFE wordt geen gebruik gemaakt van conventioneel vervaardigd plastic. In plaats daarvan ligt de nadruk op natuurlijke materialen en gerecyclede grondstoffen. De houten omlijsting van het dashboard en de voorruit en die van de achterbank en de achterruit zijn gemaakt van hout met het FSC-certificaat (Forest Stewardship Council). De Artvelours Eco die voor de stoel- en deurbekleding wordt gebruikt, bestaat voor 71 procent uit gerecyclede petflessen en versnipperde T-shirts. Het garen dat gebruikt wordt voor de paarse siernaden, is volledig gemaakt van hergebruikt pet. Versnipperde oude banden zijn het belangrijkste ingrediënt van de Rubber Paint-lak die de instapzone zijn kenmerkende textuur geeft.

 

De ID. LIFE voor flexibele energieopslag. Het voertuigconcept van de ID. LIFE omvat niet alleen een variabel ruimteconcept, maar ook een flexibel energiebeheersysteem. Met de modellen van de ID.-familie wil Volkswagen het voertuig ook integreren in zowel de energiekringloop thuis als in het elektriciteitsnet. Op middellange termijn zullen deze voertuigen in staat zijn om in twee richtingen op te laden. Dit betekent dat de hoogspanningsbatterij niet alleen kan worden opgeladen met energie van het elektriciteitsnet, maar dat zij deze ook indien nodig kan terugvoeren naar het huis (Vehicle to Home) of naar het elektriciteitsnet (Vehicle to Grid). Met flexibele elektriciteitstarieven biedt deze technologie gebruikers ook de mogelijkheid om hun energiekosten te verlagen.

 

De bediening – reductie leidt tot innovatie

Centraal bedienvlak op het stuur. Het besturingssysteem bevat vele hoogtechnologische elementen die in de eerste plaats dienen om het rijden en reizen in de ID. LIFE zo gemakkelijk en comfortabel mogelijk te maken. Het interieur is volledig vrij van schakelaars, knoppen of conventionele bedieningselementen en wordt zo een oase van eenvoud te midden van een steeds complexere wereld. Het zeshoekige stuur van de ID. LIFE, dat naar boven toe open is, beschikt over een aanraakgevoelig bedieningsoppervlak met aanraakvlakken voor de bediening van de belangrijkste rijfuncties, zoals versnellingsbak, richtingaanwijzers, claxon en ruitenwissers. Een ander aanraakvlak is geïntegreerd in het houten oppervlak van de omlijsting van het dashboard, direct naast het stuurwiel. Hier kunnen de lichtfuncties en de belangrijkste functies van de klimaatregeling worden bediend.

 

Digitaal netwerk. Met behulp van een app en de Volkswagen ID wordt de mobiele telefoon van de gebruiker volgens het principe ‘Bring your own device’ volledig geïntegreerd in het bedieningssysteem van de ID. LIFE. Zo kunnen de gedetailleerde instellingen voor ventilatie en klimaatregeling evenals de vereiste navigatie-, communicatie- en infotainmentfuncties worden bediend. De menuselectie vindt plaats via een apart aanraakvlak op het stuur of door middel van spraakbesturing. Een head-updisplay projecteert de vereiste functies op de voorruit van de ID. LIFE in het directe gezichtsveld van de bestuurder.

 

Camera’s vervangen spiegels. De combinatie van digitale technologie en strak design zorgt ook op talrijke andere vlakken voor een eenvoudige interactie tussen de ID. LIFE en zijn gebruikers. Een in de B-stijl geïntegreerde camera en gezichtsherkenningssoftware verlenen toegang tot het voertuig. Zodra de gebruiker is geïdentificeerd, wordt de deurgreep aan de bestuurderszijde uitgeschoven. Net als de buitenspiegels is ook de binnenspiegel vervangen door een camerasysteem. De bijbehorende beelden worden weergegeven op een beeldscherm van 9” in het bovenste gedeelte van het instrumentenbord.

 

De technische gegevens van de ID. LIFE

  • Technische basis: Modulair elektrisch platform MEB Small

  • Status: Concept

Koetswerk/interieur

  • Lengte:     4.091 mm

  • Breedte:    1.845 mm

  • Hoogte:    1.599 mm

  • Wielbasis:    2.650 mm

  • Banden:    235/45 R20

  • Koffervolume:   410 tot 1.285 liter

  • Doorlaadlengte:   2.250 mm

  • Bodemvrijheid:    190 mm

  • Hellingshoek:    voor: 26°, achter: 37°

Aandrijfsysteem/Rijbereik/Rijprestaties

  • Aandrijving:    MEB eco voorwielaandrijving

  • Elektromotor (PSM)/Vermogen: 172 kW/234 pk

  • Max. toerental:    290 Nm

  • Batterijcapaciteit:   57 kWh

  • Rijbereik (WLTP):   tot 400 km

  • Oplaadvermogen:   tot 163 km/10 min

  • 0-100 km/u:    6,9 s

  • Topsnelheid:    180 km/u

Foto 1 / 1