De Volkswagen
Arteon en Arteon Shooting Brake
De Arteon is de GT van Volkswagen: een avant-gardistische allrounder, energiek en efficiënt. Nu breidt Volkswagen het gamma uit met een tweede versie: de nieuwe Arteon Shooting Brake, een sportief, vooruitstrevend vijfdeursmodel.

“De Arteon Shooting Brake biedt extra ruimte voor al de ritten van het leven. Hij is ontworpen voor alle automobilisten die een individuele stijl en innovatieve technologieën evenzeer waarderen als optimale functionaliteit en variabiliteit.”

Arteon eHybrid – nuluitstoot in de stad
Plug-inhybride aandrijving met 160 kW (218 pk). Samen met het debuut van de Arteon Shooting Brake presenteert Volkswagen een grondige update van het modelgamma. Alle nieuwe ontwikkelingen worden in beide koetswerkversies toegepast. Zo heeft de Arteon voor het eerst recht op een plug-inhybride aandrijving van 160 kW (218 pk). “De vraag naar hybride aandrijvingen neemt wereldwijd toe. Daarom vonden we het belangrijk”, aldus Jürgen Stackmann, bestuurslid van het merk Volkswagen en verantwoordelijk voor Sales, Marketing en Aftersales, “om beide Arteons nog in 2020 als eHybrid met plug-inhybride aandrijving te kunnen aanbieden.” Dr. Frank Welsch, bestuurslid van het merk Volkswagen verantwoordelijk voor Ontwikkeling, voegt hieraan toe: “Het zuiver elektrische rijbereik is zo groot dat veel bestuurders van de Arteon eHybrid en Arteon Shooting Brake eHybrid hun dagdagelijkse afstanden zonder uitstoot zullen kunnen afleggen. Als fastbackversie en Shooting Brake behoren beide Arteons tot de eerste modellen in hun soort die in de hogere middenklasse beschikbaar zijn met een plug-inhybride aandrijving. Jürgen Stackmann: “De Arteon eHybrid en Arteon Shooting Brake eHybrid spreken zowel het hart als het verstand aan. Vandaar dat ze uniek zijn in hun prijssegment.”
Arteon R – Dynamiek voor de businessclass
Sportwagenaandrijving met 235 kW (320 pk). Inspiratie, empathie en progressiviteit zijn de centrale merkwaarden van Volkswagen R. Ze zijn terug te vinden in elk model van de performancespecialist. Een dynamiek die de auto geschikt maakt voor het racecircuit, wordt daarbij verzoend met het hoogste niveau van dagelijkse bruikbaarheid. Deze kenmerken typeren ook de nieuwe en eerste R-modellen van het Arteon-gamma; voortaan zijn dit de sportieve speerpunten van de productfamilie. Jost Capito, hoofd van Volkswagen R: “Met de Arteon R en Arteon Shooting Brake R dringt Volkswagen verder door in het segment van premium performance. Fascinerend is hier niet alleen het pure vermogen van 320 pk, maar ook de manier waarop deze voertuigen hun power omzetten in aandrijfkracht. We hebben een nieuwe vooruitstrevende technologie ontwikkeld die we 'R-Performance Torque Vectoring' noemen. Daarbij verdeelt een koppelverdeler de aandrijfkracht niet alleen variabel over de assen, maar ook over de achterwielen, afhankelijk van de situatie. En dat zorgt in deze klasse voor een nieuw niveau van rijdynamiek.”
Zes hightech TDI's en TSI's
Hoog rendement, lage emissies. Voor de Arteon en de Arteon Shooting Brake zullen in totaal drie drukgevoede benzinemotoren (TSI), twee turbodiesels (TDI) en, zoals hoger vermeld, een plug-inhybride aandrijving (eHybrid) beschikbaar zijn. De TSI's ontwikkelen 140 kW (190 pk)1 , 206 kW (280 pk)1 en 235 kW (320 pk) in het geval van de R-TSI. Ook in de eHybrid wordt een TSI gebruikt; deze ontwikkelt 115 kW (156 pk) en wordt aangevuld met een elektromotor van 85 kW (115 pk). De TDI zal verkrijgbaar zijn met 110 kW (150 pk)1 en 147 kW (200 pk)1. Alle motoren pakken uit met een hoog rendement, lage emissiewaarden en een krachtig koppel. Dankzij het innovatieve aanbod van aandrijftypes voldoen de nieuwe Arteon en Arteon Shooting Brake aan extreem veel mobiliteitseisen. Het hoge rendement van de aandrijvingen wordt telkens bereikt door innovatieve motor- en uitlaatgastechnologieën
Rijhulpsysteem - Travel Assist
Travel Assist – tot 210 km/u geassisteerd rijden. De technische innovaties hebben naast de aandrijvingen ook betrekking op de IQ.DRIVE-rijhulpsystemen. Nieuw in dit modelgamma: Travel Assist. Het systeem maakt het mogelijk om gedeeltelijk geautomatiseerd te rijden in het snelheidsbereik van 0 tot 210 km/u. De Travel Assist maakt voornamelijk het rijden in stop-and-go-verkeer en ter hoogte van wegwerkzaamheden merkbaar veiliger en comfortabeler. Een integraal bestanddeel van de Travel Assist is de ACC met anticiperende snelheidsregeling. De automatische afstandsregeling reageert met overeenkomstige snelheidsaanpassingen op snelheidsbeperkingen, bebouwde kommen, bochten, rotondes en kruispunten. De functie Travel Assist omvat ook de rijstrookassistent Lane Assist met spoorgeleiding en de noodremassistent Front Assist met voetgangerherkenning. De achteruitrijcamera Rear View werd verder ontwikkeld en biedt nu onder andere ook een Cornerview (uitbreiding van het camerabeeld op het scherm van het infotainmentsysteem van 90 graden tot een groothoek van 170 graden) en een speciale Trailer View (van bovenaf op de dissel om het aankoppelen te vergemakkelijken).
Rijhulpsysteem - Active Lighting System
Active Lighting System: Als de Arteon uitgerust is met het optionele Active Lighting System, worden zelfs de ledkoplampen een soort rijhulpsysteem. Achtergrond: de bovenste koplampen lichten het verloop van een bocht perfect bij, nog voordat er daadwerkelijk wordt ingestuurd. Het Active Lighting System – een technologiepack – maakt daarbij gebruik van dubbele ledkoplampen met zogenaamde projectorlenzen. Het technologiepack omvat ook de dynamisch gestuurde grootlichtfunctie Dynamic Light Assist en de ‘dynamische bochtverlichting met anticiperende regeling’. Enerzijds verlicht deze laatste de bochten naargelang de stuurhoek via de variabel stuurbare koplampmodules. Anderzijds gebeurt dit ook onafhankelijk van de stuurhoek, louter anticiperend (voorspellend) op basis van de voorste camerabeelden en de routegegevens van het navigatiesysteem. Hierdoor kan de Arteon het verloop van de bocht verlichten, nog voordat de bestuurder instuurt. Bovendien is de lichtbundel van de koplampen optimaal gericht op de straal van de bocht, omdat er geen verlies aan spreidingsbereik is.