Audi

Audi heeft zich bij zijn eerste deelname aan de Dakar, de meest bekende en moeilijkste Rally-Raid ter wereld, al verzekerd van een plaatsje in de geschiedenisboeken van de mythische wedstrijd. De Audi RS Q e-tron, elektrisch aangedreven prototypes, pakten liefst vier etappezeges.

Nochtans wachtte de Audi- ingenieurs een immense uitdaging bij de ontwikkeling van de allereerste Rally-Raid-bolide met een elektrische aandrijving, gekoppeld aan een energietransformator.

Na meer dan 8.000 km in de Saoedi-Arabische woestijn bereikten de drie Audi RS Q e-tron de meet, wat op zich al een opmerkelijke prestatie is. Dat is echter niet alles! De Audi- prototypes scoorden niet minder dan vier etappezeges tijdens de twee weken durende wedstrijd, waarbij elk van de bezettingen minstens één keer de snelste was aan het einde van de dag. Na de introductie van de quattro-technologie in het wereldkampioenschap Rally en nadien de hybridetechnologie bij de 24 Uur van Le Mans - naast heel wat andere opvallende ontwikkelingen – maakt het merk nog maar eens de slogan “Vorsprung durch Technik” waar.

“Audi heeft van bij de start zijn pioniersrol in de Dakar Rally bevestigd”, zegt Oliver Hoffmann, lid van het Audi-directiecomité voor technische ontwikkeling. “De alternatieve aandrijving van de Audi RS Q e-tron, met onder andere de elektrische aandrijflijn, hoogspanningsbatterij en uiterst efficiënte omvormer, heeft alle verwachtingen ingelost. Al meer dan vier decennia maakt ons merk indruk met technologische innovaties te introduceren in de autosport, waaronder in de moeilijkste rally op aarde.”

Op sportief vlak is de negende plaats van de Zweden Mattias Ekström en Emil Bergkvist – van de drie bezettingen de hoogstgeplaatste in het slotklassement – niet bepaald een correcte weerspiegeling van het echte prestatieniveau van de Audi RS Q e-tron. Rally-Raid is naast een mechanische strijd echter ook een menselijke strijd. Navigatie is van groot belang om in het midden van de woestijn het juiste spoor te vinden. Net als hun teamgenoten Carlos Sainz en Lucas Cruz verloren ook zij veel tijd op dag twee. De Zweden, die niettemin hun klasse wonnen, moesten 1u45 toegeven en de twee Spanjaarden verloren meer dan 2u20 ten opzichte van de latere winnaars. Drievoudig Dakar-winnaar en tweevoudig wereldkampioen rally, Carlos “Matador” Sainz, nam met copiloot Lucas Cruz vervolgens revanche door twee etappes op zijn naam te schrijven.

Nog op die tweede dag van de rally mochten de Fransmannen Stéphane Peterhansel en Édouard Boulanger alle hoop op een goed resultaat opbergen. De winnaars van de editie 2021 raakten een steen en de opgelopen schade noopte het team tot herstellingen die een flink pak tijd eisten. Desondanks pakte “Mr. Dakar” (hij heeft niet minder dan 14 overwinningen op zijn conto, waarvan 8 bij de wagens en 6 bij de moto’s) een nieuwe dagzege bij de 10e gechronometreerde sector, waarmee hij zijn record op 82 etappezeges bracht.

“Ik heb in de woestijn al met een brede waaier voertuigen gereden, maar in de duinen is de Audi RS Q e-tron absoluut sensationeel”, besluit Stéphane Peterhansel. “De elektrische aandrijving en het koppel dat daarmee gepaard gaat sluit uitstekend aan bij mijn rijstijl.”

Hoewel de uitdaging groot was, mag het volledige team bij Audi Sport tevreden terugblikken. Vier etappezeges, niet minder dan 14 top 3-finishes en – vooral – een schat aan ervaring die enorm goed van pas zal komen in de toekomst.

“Audi was de eerste constructeur die een etappe in de Dakar won met een elektrische aandrijving”, benadrukt Julius Seebach, hoofd van Audi Sport GmbH en verantwoordelijke voor de autosportactiviteiten van het merk. “Het vormt het resultaat van een uitzonderlijke teamprestatie. Na dergelijke prestaties in het eerste jaar, is het doel duidelijk om in de volgende Dakar het algemene klassement te winnen en daarom gaan we met het oog op de toekomst onze Audi RS Q e-tron optimaliseren.”
Foto 1 / 1

MERTENS LOKEREN Audi

Brandstraat 19, 9160 Lokeren

MERTENS SINT-NIKLAAS Audi

Europark Zuid 1, 9100 Sint-Niklaas