6 belangrijke cijfers
achter een baanbrekend batterijcentrum

- Het Test Center Energy van SEAT S.A. heeft een testcapaciteit van 1,3 megawatt, wat gelijk is aan het verbruik van 350 gezinnen
- Dit baanbrekende centrum in Zuid-Europa wordt gebruikt om de energiesystemen van elektrische en plug-inhybride voertuigen te ontwikkelen
- De batterijen worden meer dan 17.500 uur lang getest om hun prestaties hun hele levenscyclus lang te garanderen
Om elektrificatie te bereiken is een industriële transformatie op alle niveaus nodig. Binnen dit kader sloot SEAT S.A. 2021 af met de inwijding van het Test Center Energy (TCE), een baanbrekend onderzoeks- en ontwikkelingscentrum voor batterijen van elektrische en plug-inhybride voertuigen. Het gebouw is een belangrijke stap vooruit in de belofte van het bedrijf om elektrificatie te stimuleren in Spanje en om het land tot een toonaangevend Europees brandpunt voor elektrische mobiliteit te maken. Hieronder volgen zes belangrijke cijfers over het eerste batterijcentrum in zijn soort in Zuid-Europa.
Tot 6.000 analyses per jaar. Het Test Center Energy heeft de capaciteit om tot 6.000 volledige tests van hoogspanningssystemen (batterij, vermogen, veiligheid) per jaar uit te voeren. 'Dankzij dit centrum kunnen we onszelf positioneren als een benchmark in de ontwikkeling van oplossingen voor duurzame mobiliteit', zegt Josep Bons, Head of Electrical and Electronic Engineering bij SEAT S.A. De 1.500 m² aan ruimte wordt gebruikt om de prestaties van energiesystemen van elektrische en hybride voertuigen te ontwikkelen en te testen voor CUPRA, SEAT, SEAT MÓ en andere merken van de Volkswagen-groep. De activiteiten van het centrum lopen dan ook non-stop door, 24 uur per dag en 365 dagen per jaar.
Gelijk aan 350 gezinnen op volle toeren. Dat is het equivalent van de testcapaciteit van het centrum. 'Een testcapaciteit van 1,3 megawatt, dat is gelijk aan het verbruik van 350 gezinnen wanneer al hun apparaten op hetzelfde moment geconnecteerd zijn, of aan meer dan 100.000 mobiele telefoon die tegelijk opladen', legt Francesc Sabaté, hoofd van het TCE, uit.
5 testbanken en 5 klimaatkamers. Alle soorten situaties waar een batterij mee te maken kan krijgen, worden in het TCE nagebootst, zoals simulaties van snel en traag rijden, verschillende hellingen of ondergronden en verschillende weersomstandigheden. 'Op deze manier testen we batterijen tot het uiterste. Zo kunnen we garanderen dat ze tot aan het eind van hun levenscyclus perfect werken in alle omstandigheden', zegt Sabaté.
Van -25°C tot +55°C. In de klimaatkamers worden de batterijen blootgesteld aan extreme temperaturen die tot 80 graden Celsius kunnen verschillen. 'Onze hybride en elektrische voertuigen worden wereldwijd verkocht. Met deze tests controleren we of de batterijen perfect zullen werken in zowel warme gebieden zoals Mexico, als koude landen zoals Zweden, waar de temperaturen in de winter gemakkelijk onder nul graden zakken', voegt hij toe.
17.500 uur lang testen. Dit is de gemiddelde testtijd per batterij. 'Verschillende oplaad- en ontlaadcycli worden bij verschillende temperatuurprofielen op de batterij toegepast. Daarbij worden alle parameters van de cellen en de batterij als een geheel in realtime gemonitord', zegt Sabaté.Vandaag ligt de focus op batterijen van het MEB-platform (elektrisch) en het MQB-platform (hybride) en op de verschillende opladers die voor geëlektrificeerde voertuigen gebruikt worden. Batterijen worden niet alleen individueel geanalyseerd, maar ook nadat ze in de voertuigen geïntegreerd zijn. 'In totaal worden gemiddeld 900 statische tests en 2.500 dynamische tests uitgevoerd voor één enkel project', aldus Sabaté.
120 zonnepanelen. Het Test Center Energy symboliseert een duurzaam engagement op alle vlakken – in de promotie van elektrificatie en in het ontwerp. Dankzij de systemen die gebruikt werden voor de bouw, heeft het als toonaangevend centrum op het vlak van energie-efficiëntie en duurzaam ontwerp een LEED®-certificaat ontvangen. De 120 zonnepanelen op het dak besparen 39 ton CO2 per maand. Bovendien wordt de binnentemperatuur automatisch geregeld dankzij de 95 dynamische zonneschermen op de voorgevel, die bewegen om het buitenlicht efficiënt te gebruiken.